Nawigacja i wyszukiwanie

Nawigacja

Historia i zabytki

Najstarsze znaleziska archeologiczne w gminie Kałuszyn pochodzą z trzeciego wieku przed naszą erą. Od czasów średniowiecza tereny wchodziły w skład Ziemi Liwskiej. Dzięki staraniom możnego rodu Opackich, w 1718 roku Kałuszyn otrzymał prawa miejskie. Nadał je król August II na Sejmie w Grodnie. Właścicielami miejscowości byli kolejno: Kałuscy, Orzeccy, Opaccy, Rudzińscy, Różanieccy i Zamoyscy. Ostatnim dziedzicem Kałuszyna był Aleksander Wątróbski. 

Miasto ma bogatą przeszłość historyczną. W czasie kampanii napoleońskiej zostało zniszczone. Podczas powstania listopadowego trzykrotnie doszło do walk w mieście. Kałuszynianie brali również czynny udział w powstaniu styczniowym. W czasie kampanii obronnej w dniach 12-13 września 1939 r. I Dywizja Piechoty Legionów im. Józefa Piłsudskiego stoczyła pod Kałuszynem zwycięski bój z 44 pułk 11 DP oraz elementami DPanc. „Kempf”. W 1991 roku Kałuszyn przystąpił do Stowarzyszenia Miast Pokoju. Z ziemią kałuszyńską związanych jest wiele interesujących przekazów historycznych.

ZABYTKI KAŁUSZYNA

  1. Kościół p.w. Najświętszej Marii Panny zbudowany w latach 1889-1897 wg projektu Józefa Dziekońskiego (w ołtarzu głównym obraz pędzla M. Andriollego).
    Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_16 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_17 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_19 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_18 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_1 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_6 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_7 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_8 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_9 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_10 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_11 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_12 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_13 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_15 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_14 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_2 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_20 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_3 Kościół Rzymsko - Katolicki w Kałuszynie_4
  2. Plebania - budynek murowany z II poł. XIXw.
     
  3. Poczta - murowana, parterowa z końca XIXw., odrestaurowana w 1993 r.
     Poczta w Kałuszynie_1 Poczta w Kałuszynie_2
  4. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej z 1918 r.
     
  5. Ratusz w Kałuszynie.
    Ratusz w Kałuszynie_1 Ratusz w Kałuszynie_2 Ratusz w Kałuszynie_3 Ratusz w Kałuszynie_4 Ratusz w Kałuszynie_5
  6. Kamieniczki z przełomu XIX i XXw. przy ul. Warszawskiej.
  7. Budynek Dawnej Elektrowni w Kałuszynie
    Budynek Dawnej Elektrowni w Kałuszynie_1 Budynek Dawnej Elektrowni w Kałuszynie_2 Budynek Dawnej Elektrowni w Kałuszynie_3 Budynek Dawnej Elektrowni w Kałuszynie_4 Budynek Dawnej Elektrowni w Kałuszynie_5
        
  8. Izba Pamięci w Gimnazjum
    Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_2 Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_1 Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_4 Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_5 Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_6 Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_7 Izba Pamięci w Gimnazjum w Kałuszynie_8
  9. Kaplica w Olszewicach
  10. Kaplica w Milewie
    Kaplica w Milewie_1 Kaplica w Milewie_2 Kaplica w Milewie_3 Kaplica w Milewie_4 Kaplica w Milewie_5
  11. Zespół Dworski w Gołębiówce
    Zespół Dworski w Gołębiówce_3 Zespół Dworski w Gołębiówce_1 Zespół Dworski w Gołębiówce_2
  12. Zespół Dworsko Folwarczny w Sinołęce
    Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_28 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_11 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_12 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_13 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_14 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_16 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_7  Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_9 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_5 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_10 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_2 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_1 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_17 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_19 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_18 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_4 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_6 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_20 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_21 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_22 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_23 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_24 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_25 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_26 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_27 Zespół Dworski oraz, dworsko - folwarczny w Sinołęce_29

Informacja dla właścicieli firm

 

Informacja dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i właścicieli firm dotyczące umów na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

 


W właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie  odbierania odpadów komunalnych z uprawnionym podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej w Gminie Kałuszyn. (Rejestr działalności regulowanej.pdf)

 

 

 

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m.in. obiekty publiczne takie jak: szkoły, przedszkola, urzędy, biblioteki, obiekty produkcji, usług i handlu, warsztaty, biura, sklepy, hotele, pensjonaty, restauracje oraz salony kosmetyczne i fryzjerskie.

 

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne oraz część przeznaczoną na działalność gospodarczą właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów stałych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.

 

Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
•    uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej;

 

•    indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów stałych z jednostką wywozową – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza i zatrudnieni są pracownicy).

 

Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego (części zamieszkałej objętej systemem gminnym od 1 lipca 2013 r.) z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

 

Ponadto informujemy, że gospodarkę odpadami komunalnymi należy prowadzić w oparciu o zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kałuszyn uchwalonego uchwałą Rady Miejskiej w Kałuszynie.

 

 

 

 

 

 

Informacja na temat Karty Dużej Rodziny

W dniu 27 maja 2014 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę Nr 85 w sprawie ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych  oraz przyjęła rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych. Celem programu jest podjęcie działań na rzecz rodzin wielodzietnych, zarówno przez właściwych ministrów, jak i przez inne podmioty, w tym niepubliczne, które mogą zapewnić rodzinom wielodzietnym szczególne uprawnienia w ramach prowadzonej działalności.

 

Karta Dużej Rodziny przyznawana jest rodzinie, która utrzymuje przynajmniej trójkę dzieci. Dotyczy to także rodzin zastępczych oraz rodzinnych domów dziecka. Karta przyznawana jest każdemu członkowi rodziny. Dochód rodziny nie jest kryterium przyznania karty.

 

Karta Dużej Rodziny przyznawana jest dzieciom do ukończenia 18. lub 25. roku życia, jeśli uczą się jeszcze w szkole lub studiują. Rodzice mogą korzystać z karty dożywotnio. Osobom niepełnosprawnym karta wydawana jest na czas obowiązywania orzeczenia o niepełnosprawności

 

Karta Dużej Rodziny posiada jeden, ogólnopolski wzór. Ma wymiary 54x85,6 mm (takie, jak np. karta płatnicza lub kredytowa). Karta jest spersonalizowana. Oznacza to, ze znajduje się na niej imię i nazwisko oraz numer PESEL jej posiadacza. Dodatkowo podana jest data ważności karty, jej numer, skrót „KDR” pisany alfabetem Braille’a oraz elementy zabezpieczające przez jej podrobieniem.

 

Aby ją otrzymać należy złożyć wniosek w Ośrodku Pomocy Społecznej w Kałuszynie.  Wniosek, w imieniu rodziny, może złożyć każdy pełnoletni jej członek.

 

Od 16 czerwca br. rodziny mogą składać wnioski.

 

 Karta Dużej Rodziny wydawana jest bezpłatnie, każdej osobie zgłoszonej we wniosku.

 

Karta Dużej Rodziny uprawnia do zniżek, które oferowane są zarówno przez instytucje państwowe, jak i firmy prywatne. Lista miejsc i wysokość zniżek dostępna będzie tutaj: rodzina.gov.pl. Lista będzie aktualizowana na bieżąco.

 

Ogólnopolska Karty Dużej Rodziny upoważnia do korzystania ze zniżek na terenie całego kraju, a nie tylko w obrębie gminy.

 

 Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny jest uzupełnieniem zniżek, do których uprawnia lokalna Karta Dużej Rodziny. Karta jest również uzupełnieniem zniżek, które do tej pory przysługują rodzinom, np. w komunikacji krajowej, czy instytucjach kultury.

 

Zniżki, do których uprawnia Karta Dużej Rodziny, przysługują każdemu członkowi rodziny, w jednakowym wymiarze.  Może się jednak zdarzyć, że instytucja lub firma, która oferuje zniżki, będzie chciała przyznać dodatkową ulgę osobom niepełnosprawnym.

 

Rodzice mogą korzystać z przywilejów, jakie daje Karta Dużej Rodziny bez względu na to, czy są małżeństwem. Z karty korzystać mogą także małżonkowie rodziców. 

 

Miejsca, w których przysługują zniżki oznaczone są specjalnym znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”. Aby skorzystać ze zniżki należy w punkcie zakupu biletu wstępu okazać kartę. Z karty każdy jej posiadacz może korzystać w dowolnym czasie. Oznacza to, że aby skorzystać z karty nie trzeba być całą rodziną w jednym miejscu.

 

W przypadku zagubienia, aby otrzymać duplikat karty należy się zgłosić do Ośrodka Pomocy Społecznej. Duplikat karty wydawany jest za opłatą 8,71 zł.

 

Wniosek do pobrania

 

Informacja podatkowa

 

Zbiór informacji dotyczących opłat i podatków lokalnych

 SCHEMAT KONTROLI PODATKOWEJ PRZEDSIĘBIORCÓW

 


 

Uchwały na  2022r.

 

 

Uchwały na  2021r.

 

 

 

Uchwały na  2020 r.

 

 

 

 

Uchwały na  2019 r.

 

 

 

 

Uchwały 2018r.

 

 

 

 

Uchwały 2017r.

 

 

 

 

Uchwały 2016r.

 

 

 

 

 


 

Od 1 lipca 2019 r. obowiązują nowe wzory:
1.    informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1104):

•    INFORMACJA O NIERUCHOMOŚCIACH I OBIEKTACH BUDOWLANYCH  wraz z załącznikami (osoby fizyczne)
-    IN-1
-    ZIN-1
-    ZIN-2
-    ZIN-3

•    DEKLARACJA NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI wraz z załącznikami (osoby prawne)

-    DN-1
-    ZDN-1
-    ZDN -2

2. informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1105):

•    INFORMACJA O GRUNTACH wraz z załącznikami (osoby fizyczne)
-    IR-1
-    ZIR-1
-    ZIR-2
-    ZIR-3

•    DEKLARACJA NA PODATEK ROLNY wraz z załącznikami (osoby prawne)
-    DR-1
-    ZDR-1
-    ZDR-2

3. informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 czerwca  2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1126):

•    INFORMACJA O LASACH wraz z załącznikami (osoby fizyczne)
-    IL-1
-    ZIL-1
-    ZIL-2
-    ZIL-3

•    DEKLARACJA NA PODATEK LEŚNY wraz z załącznikami (osoby prawne)
-    DL-1
-    ZDL-1
-    ZDL-2

4. Deklaracja od środków transportowych

- DT-1.pdf

- DT-1/A.pdf

 

 


 

Przedmiot opodatkowania:

1.      grunty,

2.      budynki lub ich części,

3.      budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

 

Kto płaci podatek

  • właściciele
  • użytkownicy wieczyści,
  • samoistni posiadacze,w niektórych przypadkach – posiadacze zależni nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

 

Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące władanie nieruchomością lub jej składnikami (które wynika z prawa własności, samoistnego posiadania, wieczystego użytkowania czy posiadania zależnego). Jeżeli obowiązek podatkowy ma związek z istnieniem budowli albo budynku lub ich części, to powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

 

Czynności i dokumenty

 

Podatnicy podatku od nieruchomości składają Burmistrzowi Kałuszyna:

  •  informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych  w terminie 14 dni od dnia, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zdarzenie powodujące zmianę wysokości opodatkowania - dotyczy osób fizycznych - IN-1, ZIN-1, ZIN-2, ZIN-3.
  •   deklarację na podatek od nieruchomości do 31 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania - dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających  osobowości prawnej - DN-1,  ZDN-1, ZDN-2.

 Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.

Ważne: Informacje i deklaracje, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. oraz korekty deklaracji i informacji złożonych do tej daty należy składać z wykorzystaniem dotychczasowych formularzy, których wzory zostały określone uchwałą rady gminy ( IŁ-1, DN-1)

 

Stawki podatku od nieruchomości

Wysokość stawek podatku określa, w drodze uchwały Rada Gminy, z uwzględnieniem górnych granic stawek ogłaszanych przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia.

 

Kiedy i jak płaci się podatek

 

Podatek płacą:

  •  osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
  •    osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15  dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

 

 

Konto na które należy wpłacać podatek:

 

Nr 29 9224 0007 0000 9667 2000 0010 Bank Spółdzielczy w Kałuszynie.

W tytule wpłaty należy podać numer decyzji.

 


 

Przedmiot opodatkowania

Podatkiem rolnym opodatkowane są użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza.

 

Podatnicy

 

Podatek płacą:

  • właściciele,
  • posiadacze samoistni,
  • użytkownicy wieczyści,
  • posiadacze gruntów, które są własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego albo jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów, które wchodzą w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub są w zarządzie Lasów Państwowych. W tym przypadku podatnikami są odpowiednio jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i Lasów Państwowych dzierżawcy gruntów gospodarstwa rolnego, które zostały w całości lub części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych.

 

Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego

 

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik objął grunt: na własność, w samoistne lub zależne posiadanie, lub w wieczyste użytkowanie.

Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć powyższe okoliczności.

 

Czynności i dokumenty

 

Podatnicy składają Burmistrzowi Kałuszyna:

  •  informacje o gruntach w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności, które uzasadniają powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub od zaistnienia zdarzenia, które powoduje zmianę wysokości opodatkowania  - dotyczy osób fizycznych - IR-1ZIR-1,  ZIR-2, ZIR-3.
  •  deklaracje na podatek rolny do 15 stycznia roku podatkowego. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w ciągu 14 dni od wystąpienia okoliczności, które uzasadniają powstanie obowiązku lub od zaistnienia zdarzenia, które powoduje zmianę wysokości opodatkowania - dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej - DR-1, ZDR-1, ZDR-2.

Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnień i ulg.

 Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.

 

Ważne: Informacje i deklaracje, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. oraz korekty deklaracji i informacji złożonych do tej daty należy składać z wykorzystaniem dotychczasowych formularzy, których wzory zostały określone uchwałą rady gminy. (IŁ-1, DR-1)

 

 Stawki podatku

  • dla gruntów gospodarstwa rolnego - równowartość pieniężna 2,5 q żyta (od 1 ha przeliczeniowego),
  • dla pozostałych gruntów rolnych, które podlegają podatkowi rolnemu - równowartość pieniężna 5 q żyta (od 1 ha),

obliczone według średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy. Rada gminy może, w drodze uchwały, obniżyć cenę skupu żyta przyjmowaną jako podstawę obliczenia podatku rolnego na obszarze gminy.

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, które stanowią własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Przeliczniki powierzchni użytków rolnych zostały określone w ustawie o podatku rolnym. Jeżeli nie można ustalić przelicznika powierzchni użytków rolnych, przyjmuje się, że 1ha fizyczny odpowiada 1ha przeliczeniowemu.

 

Terminy i sposoby płatności

 

Podatnicy płacą podatek rolny w 4 ratach, proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

 

Ważne! Jeżeli podatek nie przekracza 100 zł, jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. 

 

Konto na które należy wpłacać podatek:

 

Nr     29 9224 0007 0000 9667 2000 0010    Bank Spółdzielczy w Kałuszynie.

W tytule wpłat należy podać numer decyzji.

 

 


Podstawa opodatkowania

 

Lasy – czyli grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy – z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.

 

Kto płaci podatek

  • właściciele lasów,
  • posiadacze samoistni lasów,
  • użytkownicy wieczyści lasów,
  • posiadacze lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

 

Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie. Obowiązek podatkowy w podatku leśnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności, uzasadniające ten obowiązek.

 

Czynności i dokumenty

Podatnicy podatku leśnego składają Burmistrzowi Kałuszyna:

  • informacje o lasach w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania – dotyczy osób fizycznych - IL-1, ZIL-1, ZIL-2, ZIL-3.
  • deklaracje na podatek leśny w terminie do 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, które uzasadniają powstanie tego obowiązku lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania – dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej - DL-1, ZDL-1, ZDL-2 .

Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatku leśnym (w tym na mocy uchwały rady gminy).

Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.

 

Ważne: Informacje i deklaracje, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. oraz korekty deklaracji i informacji złożonych do tej daty należy składać z wykorzystaniem dotychczasowych formularzy, których wzory zostały określone uchwałą rady gminy. (IŁ-1, DL-1)

 

 Stawki podatku

 

od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,

dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej.

Rada gminy może w uchwale obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna, przyjmowaną jako podstawa obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy.

 

Kiedy i jak płaci się podatek

 

Podatek płacą:

  • osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 dnia każdego miesiąca,

 

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

 

Konto na które należy wpłacać podatek:

Nr 29 9224 0007 0000 9667 2000 0010 Bank Spółdzielczy w Kałuszynie.

 

W tytule wpłaty należy podać numer decyzji.

 


 

 

Jeśli posiadasz środki transportowe, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony musisz płacić podatek od środków transportowych.

 

Przedmiot opodatkowania

 

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są:

 

  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton,
  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton,
  • ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
  • ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton,
  • przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
  • przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, 

 

Podatnicy

 

Podatnikami podatku od środków transportowych są:

 

  • osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany,
  • posiadacze środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

 

Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego

 

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

 

  • środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • środek transportowy został nabyty (w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego),
  • środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie czasu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

 

Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym:

 

  • środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu,
  • upłynął czas, na który pojazd powierzono.

 

Stawki podatku

 

Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (ustawa określa górne, a dla pojazdów wymienionych w art. 8 pkt 2, 4 i 6 ustawy również dolne granice stawek podatku).

 

Rada gminy może różnicować stawki, uwzględniając w szczególności: wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

 

UCHWAŁA NR X/87/2019 Rady Miejskiej w Kałuszynie z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie Gminy Kałuszyn

 

Czynności i dokumenty

 

Podatnicy są zobowiązani do składania właściwemu organowi podatkowemu, do dnia 15 lutego każdego roku podatkowego, deklaracji na podatek od środków transportowych, zgodnie z wzorem ustalonym rozporządzeniem Ministra Finansów, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

 

Organem właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego lub podmiotu, w którego skład wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - organ podatkowy, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka posiadająca środki transportowe podlegające opodatkowaniu.

 

W przypadku współwłasności środka transportowego organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla osoby lub jednostki organizacyjnej, która została wpisana jako pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

 

Terminy i sposoby płatności podatku

 

Podatek – co do zasady – wpłaca się w 2 ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.

 

Podstawa prawna

 

 

 

Kontakt

URZĄD MIEJSKI W KAŁUSZYNIE

 

BurmistrzArkadiusz Czyżewski

Z-ca Burmistrza Henryka Sęktas

Sekretarz

Skarbnik Maria Bugno

Adres:
05 - 310 Kałuszyn
ul.  Pocztowa 1
Telefon: (25) 757-66-18

             (25) 757-61-88

     Fax: (25) 757-60-26

Sekretariat: 25 676 00 44

 

Ważne informacje w sprawie szczepień COVID-19



Strona www: http://www.kaluszyn.pl


E-mail: umkaluszyn(@)kaluszyn.pl , sekretariat(@)kaluszyn.pl

Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) jest środkiem komunikacji elektronicznej służącym do składania podań, wniosków oraz skarg do Urzędu Miejskiego w Kałuszynie w formie elektronicznej.

Korzystanie z ESP jest możliwe tylko dla tych, którzy posiadają bezpieczny podpis elektroniczny lub potwierdzony profil zaufany. Aby skorzystać z ESP, należy kliknąć ePUAP

 

adres skrytki: /g1l9h0r9dv/skrytka

 


NIP: 822-10-02-958

 

REGON: 000528451

 

Urząd Miejski w Kałuszynie ul. Pocztowa 1, 05-310 Kałuszyn informuje, że od 01.01.2019r. obsługę bankową budżetu Gminy Kałuszyn (NIP 822-215-88-17; regon 711582612; kod  jednostki 1412093) prowadzi  Bank Spółdzielczy w  Kałuszynie.

 

Numer rachunku podstawowego to: 29 9224 0007 0000 9667 2000 0010

 

Konto do opłat  za gospodarowanie  odpadami komunalnymi 27 9224 0007 0000 9667 2000 0240



GODZINY PRACY URZĘDU MIEJSKIEGO:

Poniedziałek - piątek - od godz. 7.30 do godz. 15.30

 

CENTRALA - (025)757-66-18

 

Dowody osobiste, zarządzanie kryzysowe, ewidencja ludności - wew. 17


Kadry, sprawy oświaty - wew. 11


Urząd Stanu Cywilnego - wew. 21


Podatki - wew. 10


Inwestycje - wew. 12

 

Stanowisko pracy ds.   funduszy, programów pomocowych, rozwoju gminy, drogownictwo - w.16

 

 

 

 

 

Stanowisko pracy ds. gospodarki nieruchomościami, komunalnej i promocji gminy - w.15

 

 

 

Stanowisko pracy ds. gospodarki przestrzennej i gospodarki odpadami - w.24 

 

 

 

Stanowisko pracy ds. ochrony środowiska, rolnictwo, ochrona zwierząt, komunikacja - w.24

 

 

Sport i rekreacja - wew. 15


Działalność gospodarcza, zezwolenia na alkohol - wew. 19


Obsługa Rady - wew.11


Skarbnik - wew. 14

 

Obsługa finansowa jednostek oświatowych - wew. 33


Obsługa finansowa budżetu gminy - wew.18

 

 

Dodatkowe informacje